poker-tips.se Andra spel Bästa kortspel för 3 personer

Bästa kortspel för 3 personer

Bästa-kortspel-för-3-personer

Bästa kortspel för 3 personer är, som namnet beskriver, kortspel avsedda för tre eller fler spelare. Dessa kortspel är, precis som 2-spelarvarianterna, naturligt tävlingsinriktade tack vare att det finns flera spelare. 

Men kortspel för tre spelare har också en specifik nisch när det gäller kamratskap, där den sociala aspekten lyfts fram i spelet.

Till skillnad från de mer seriösa 2-spelarkortspelen involverar 3-personers kortspel mycket mer interaktioner på grund av den längre stilleståndstiden mellan varven. Detta förklarar varför spel för tre personer är så populära i sociala sammanhang, som restauranger och familjesammankomster.

Allt som behövs för att spela kortspel för tre personer är en angloamerikansk standardlek med 52 kort, som är lätt att hitta i närbutiker över hela världen. I vissa mer traditionella spel med europeiskt ursprung kan de spanska kortlekarna användas, som består av 40 eller 48 kort. 

Lyckligtvis har dessa kortlekar liknande grundprinciper som den vanliga 52-korts kortleken, vilket gör det möjligt att spela dem med enkla modifieringar.

Några av de bästa kortspel för 3 personer diskuteras i följande avsnitt.

Vilka är de mest populära kortspelen för tre personer?

Det är inte förvånande att kortspel för tre spelare finns i många olika former, tack vare den kreativitet och utveckling som skett under flera århundraden. 

Några av de bästa kortspelen med tre spelare diskuteras nedan, med de grundläggande instruktionerna för varje spel.

Vilka-är-de-mest-populära-kortspelen-för-tre-personer

Galna åttor – bästa kortspel för tre personer

Målsättning: Du måste bli av med alla dina kort först för att vinna rundan och få minst poäng totalt för att vinna spelet.

Kortlek: En vanlig kortlek

Hur man delar ut: Varje spelare får fem kort. Du lämnar också en kortlek i mitten av spelområdet för draghögen. Det översta kortet från draghögen vänds upp och läggs bredvid draghögen för att bilda en kasthög.

Hur man spelar Galna åttor

  1. Den första spelaren måste spela ett kort ovanpå det översta kortet i kasthögen som antingen har samma rang eller färg. Sedan gör de andra spelarna samma sak.
  • Om det översta kortet till exempel är hjärter sju, kan en spelare spela vilket hjärterkort som helst eller vilket sju-kort som helst oavsett färg.
  • Om en spelare inte kan spela ett kort kan han eller hon dra upp till tre kort från draghögen.
  • Deras tur är över om de inte kan spela något.
  1. Åttor är jokerkort, så de kan spelas på vilket kort som helst. Detta innebär att när en spelare spelar en åtta kan de ändra vilken färg som spelas, så att den spelare som följer efter dem måste spela ett kort i den färgen (eller en åtta, vilket ändrar färgen igen).

Poängräkning

  1. En spelares hand är slut när han eller hon spelar ut sitt sista kort och inte har några kort kvar på handen. När en spelares hand är över måste alla andra som fortfarande har kort kvar lägga ihop sina kort och skriva ner poängen för sin runda.
  1. När en spelare når 100+ poäng är spelet över och den som har lägst poäng vid den tidpunkten vinner.
  • Ess = 1 poäng
  • Bildkort = 10 poäng
  • Åttor = 50 poäng
  • Alla andra kort = nominellt värde i poäng

Golf

Mål: Ha lägst antal poäng efter nio rundor.

Kortlek: En vanlig kortlek

Hur man delar ut: Varje spelare får sex kort som de inte får titta på.

Hur man spelar golf

  1. Varje spelare försöker få så få poäng som möjligt för sina sex kort. Du gör detta genom att antingen matcha de två korten i en kolumn (vilket är lika med 0) eller genom att byta ut korten för att uppnå ett lägre poängvärde.
  1. Den första spelaren att spela (till vänster om dealern) kommer att vända upp två av sina kort. Detta sker endast vid den första turen i varje omgång.
  1. Spelaren måste sedan välja att dra ett kort från antingen den uppvända kasthögen eller den översta delen av draghögen. Efter att ha tittat på kortet har spelaren följande alternativ:
  • Kasta kortet. Om du drar ett kort från kasthögen måste du spela ut kortet – du kan inte bara kasta det igen.
  • Använd kortet för att byta med ett uppvänt kort för att antingen matcha med ett annat kort i en kolumn eller för att minska poängvärdet för det aktuella uppvända kortet. Om bytet görs kastas kortet som byttes ut, vilket gör det tillgängligt för nästa person.
  • Använd kortet för att byta med ett kort med framsidan nedåt. Observera att du inte kan titta på det uppvända kortet innan du fattar detta beslut. Du kastar sedan det kort som du bytte ut, vilket gör det tillgängligt för nästa spelare.
  1. Spelet fortsätter medsols.
  1. När draghögen är borta kan du sedan blanda bortkastningshögen och göra den till den nya draghögen.
  1. När en spelare har vänt på alla sina kort får spelare med kort kvar ytterligare en tur att byta kort. Efter att alla har gjort en sista omgång vänds alla kort som fortfarande inte visas upp och poängen läggs ihop.
  1. Nio rundor spelas.
Poängräkning
  1. Spelare som har matchande kort (t.ex. två knektar) i en kolumn = 0 poäng
  1. Ess = 1 poäng
  1. Två till tio = nominellt värde i poäng
  1. Knekt och dam = 10 poäng
  1. Kung = 0 poäng
  1. Joker = -2 poäng

Gammal jungfru

Målsättning: Undvik att vara den sista spelaren som har det udda drottningkortet.

Kortlek: En vanlig kortlek med tre av de fyra drottningarna borttagna från leken, vilket lämnar bara en kvar i leken (den udda drottningen)

Hur man delar ut kort: Dela ut ett kort i taget till varje spelare tills alla kort har delats ut.

Hur man spelar Gammal jungfru

  1. Alla spelare tittar på sina kort, bildar alla par de kan med de kort de har och placerar dem i par nära dem.
  1. Medurs kommer den första spelaren att hålla ut sina kort med framsidan nedåt till spelaren bredvid dem som kommer att ta ett kort från dem för att se om de kan göra ett par med sin egen hand och kortet de tog från den första spelaren. Om de inte kan det upprepas processen och går vidare till nästa spelare.
  1. När en spelare har bildat alla par de kan med sin hand är de säkra på att inte bli den “gamla jungfrun” (den med det udda drottningkortet).
  1. Spelaren med det udda drottningkortet förlorar spelet.
Poängsättning
  1. Du kan lägga till poäng genom att ge spelarna en poäng för varje par de bildar.
  1. Om du spelar flera rundor kan du lägga ihop en löpande summa av vem som har flest poäng och utse en vinnare.

Änka Whist – bästa kortspel för tre personer

Målsättning: Vinn så många stick som möjligt varje omgång, där det högst rankade kortet vinner sticket.

Kortlek: En vanlig kortlek

Hur man delar ut kort: Varje spelare får 13 kort, ett i taget, med en extra hand (widow hand) till vänster om dealern.

Hur man spelar Änka Whist

  1. Spelare kan byta ut hela sin korthand mot änkehanden (den extra hand som delas ut).
  1. Spelet börjar med att en spelare spelar ett kort i mitten och sätter färgledningen.
  1. Spelarna måste spela efter den ledande färgen.
  • Om till exempel ruter dam spelas först, leder ruter sticket och de andra spelarna måste följa efter genom att spela sina högsta ruterkort om möjligt för att försöka vinna sticket.
  • Den spelare som vinner sticket leder nästa stick.
Poängräkning
  1. Varje spelare räknar antalet trick som de vann.
  1. Om en spelare använde sin ursprungliga hand, och inte änkehanden, kommer de att subtrahera tre poäng från sitt totala antal trick, där ett trick motsvarar en poäng. Om en spelare använder änkehanden måste de subtrahera fyra poäng från sitt totala antal trick.
  • Till exempel, om spelare 1 använde sin ursprungliga hand och vann sex trick, kommer de att ha tre poäng.
  1. Ess är de högst rankade korten och tvåor är de lägst rankade.
  1. Klöver är det bästa kortet. Som trumffärg har de högre rang än andra färger.

Rummy – ett av de bästa kortspelen för tre personer

Målsättning: Bli den första spelaren som spelar ut alla sina kort till melds (en uppsättning av tre, fyra eller fler kort med samma rang eller i följd av samma färg).

Kortlek: En vanlig kortlek

Hur man delar ut: Varje spelare får sju kort med draghögen (återstående kort efter utdelning) placerad i mitten av spelområdet med framsidan nedåt. Det översta kortet från den dragna högen vänds upp och placeras bredvid det för att starta kasthögen.

Rummy-ett-av-de-bästa-kortspelen-för-tre-personer

Hur man spelar Rummy 

  1. Den första spelaren att gå är spelaren till vänster om den spelare som delar ut korten, medsols därifrån.
  1. Denna spelare kan dra från draghögen eller ta det översta kortet från kasthögen.
  1. Om spelaren som just drog ett kort har några melds redan, har de möjlighet att lägga ner det på bordet så att alla spelare kan se deras meld (men de behöver inte göra det).
  • Att lägga en meld på bordet innebär att du inte kan ta tillbaka den eller ta kort från den högen.
  1. Innan nästa spelare går vidare måste den spelare som just drog kortet nu kasta för att signalera att nästa spelare kan gå vidare.
  1. Under turen kan en spelare lägga av vilket som helst av sina kort till andra spelares meld-högar.
  1. Spelarna spelar till ett överenskommet antal poäng.
Poängsättning
  1. När en spelare har spelat ut alla sina kort är spelet över och den spelaren tilldelas de andra spelarnas sammanlagda kort.
  • Om en spelare lyckas lägga ihop alla sina kort under en spelrunda kallas detta för “going rummy” och spelaren får dubbla poängen från de andra spelarnas händer.
  1. Ess = en poäng
  1. Två till tio = nominellt värde i poäng
  1. Kung/drottning/knekt = 10 poäng

Sergeant Major – bästa 3-spelare kortspel

Målsättning: Även känt som 3-5-8, detta spel kräver att du vinner det exakta antalet stick under spelet baserat på var du sitter i förhållande till dealern (dealern behöver 8, vänster om dealern behöver 5, och höger om dealern behöver 3 stick).

Kortlek: En vanlig kortlek

Hur man delar ut kort: Varje spelare får 16 kort var, fyra åt gången, med de återstående korten nedåtvända i mitten.

Hur man spelar Sergeant Major

  1. Dealern för rundan väljer den kortfärg som trumfar alla andra kort för rundan.
  • Till exempel kan dealern välja hjärter som trumf, så att varje gång hjärter spelas vinner den spelare som spelade hjärter det sticket.
  1. Varje spelare spelar ett kort i mitten och det kort som har högst värde vinner sticket för den rundan.
  1. Den första spelaren spelar ett kort i mitten, vilket börjar färgen för den rundan. Det högst rankade kortet för den färgen tar sticket. Spelarna måste spela den färg som först leds om det är möjligt. Med andra ord kan du inte spela ett trumfkort om du inte har ett kort i den färg som leds. Om hjärter är trumf men klöver leder, måste du spela en klöver om du har en. Om inte, kan du trumfa ut.
  1. Den spelare som vinner sticket leder nästa stick.
  1. Varje spelare räknar de stick de vunnit och räknar mot sitt ursprungliga målbelopp.
Poängsättning
  1. 3-5-8-reglerna för detta trick-taking-spel innebär att dealern måste vinna 8 stick under rundan, spelaren till vänster om dealern behöver 5, och spelaren till höger om dealern behöver 3.
  1. Om dealern bara vinner sju stick, förlorar dealern ett stick för rundan.
  1. Innan nästa runda avgör spelarnas poäng (om de är upp eller ner) hur många kort de ger eller tar från andra spelare.
  • Till exempel, om dealern ligger under med ett från den första omgången och spelare 3 ligger över med ett från den föregående omgången, kommer spelare 3 att ge ett av sina kort till dealern och dealern måste ge upp det högst rankade kortet i samma färg som det kort som just mottagits till spelare 3.
  1. När en spelare vinner 12 stick vinner de.
  1. Ess är det högst rankade kortet och två är det lägst rankade.

Bluff

Målsättning: Bli av med alla dina kort först.

Kortlek: En vanlig kortlek

Hur man delar ut: Om du spelar med tre personer kanske du vill använda 51 kort så att varje spelare har 17, men du behöver inte göra det.

Hur man spelar Bluff

  1. Alla kort spelas med framsidan nedåt i mitten av bordet så att ingen ser vad du spelar.
  1. Den spelare som börjar först måste spela ett eller flera ess med bildsidan nedåt i mitten av spelområdet och meddela att han eller hon spelar ett ess genom att säga “ett ess”.
  1. Nästa spelare måste spela en eller flera tvåor, och den tredje spelaren (på det tredje spelet) måste spela en eller flera treor med framsidan nedåt. Detta fortsätter från spelare till spelare som går upp i kortrang, lägger ner kort och tillkännager vilket kort som läggs ner och hur många av det kortet som spelas.
  • Om en spelare under sin tur inte har nästa kort att spela, kan han eller hon ljuga och spela ett annat kort, t.ex. en sexa, men spela ett femkort med bildsidan nedåt medan han eller hon annonserar “en sexa”. En spelare som bluffar kan också säga “två sexor” och samtidigt spela en sexa och ett kort av en annan rang.
  • Om någon avslöjar sin bluff genom att säga “BS!” vänds kortet (eller korten) upp och ner för att se vilken typ av kort de spelade och för att kontrollera om de ljög. Om de ljög måste de ta alla kort som finns i mitten av spelområdet. Om de talade sanning måste den som synar bluffen ta alla korten i mitten.

Sammanställning av de bästa kortspel för 3 personer

Sammanfattningsvis är kortspel för tre spelare utmärkta för sociala sammankomster. 

Med bara en vanlig kortlek kan du njuta av olika spel som Rummy, Bluff eller Sergeant Major. De är roliga, engagerande och perfekta för vänner eller familjeträffar.

Freqeuntly ställd fråga – bästa kortspel för 3 personer

Vilka är de bästa kortspel för 3 personer att spela❓

Populära kortspel för tre spelare inkluderar Rummy, Bluff, Crazy Eights och Golf.

Är rummy ett 3 spelare kortspel❓

Ja, rummy kräver minst två spelare och upp till sex spelare kan spela på ett enda bord.

Hur vinner man i Bluff❓

I Bluff är målet att bli av med alla sina kort först. Du vinner genom att lyckas bluffa eller syna andra spelares bluffar.

Vad betyder “going rummy” i kortspel❓

“Going rummy” syftar på när en spelare lägger ner alla sina kort i en tur i spel som Rummy, vilket ger extra poäng eller en bonus.

Kan man spela kortspel med en vanlig kortlek❓

Ja, de flesta kortspel för tre spelare kan spelas med en vanlig 52-korts kortlek, vilket gör dem tillgängliga och enkla att sätta igång.